rossleor asseco murr

Restaurování vozu Tatra 77a v obrazech

Při příležitosti 90 let od představení prvního aerodynamického automobilu Tatra 77 prezentuje Národní technické muzeum restaurovaný černý model z roku 1937, jehož majitelem byl podnikatel Evžen Porák.

 

Vůz, který je národní kulturní památkou jako součást souboru pěti automobilů NW a Tatra ze sbírky NTM, bude k vidění v nové expozici v Centru stavitelského dědictví NTM Plasy.



„Je tomu přesně devadesát let, kdy byl 5. března 1934 poprvé novinářům v Praze představen osobní vůz Tatra 77 těsně před prezentací prvních dvou prototypů na vídeňském veletrhu, a především berlínském autosalonu. Jistě není třeba vyzdvihovat známé kvality tohoto vozu s pověstí prvního sériového automobilu s aerodynamickou karoserií. Je však jisté, že tento výrobek z Kopřivnice vzbudil pozornost v zahraničí nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu, které jsou stále vysoce hodnoceny. Jsem proto velmi rád, že Národní technické muzeum při této příležitosti dokončilo náročné restaurování vzácného vozu Tatra 77a z roku 1937 ze své sbírky,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.

„Nově restaurovaný automobil Tatra 77a je dalším z významných počinů Národního technického muzea, u kterého můžeme být alespoň jako ti, kteří pomáhají zajistit dostatek financí. Bez podpory z IROP a spolupráce Centra pro regionální rozvoj by nejspíš podobné projekty v dohledné době nespatřily světlo světa, a to by byla velká škoda. Národní technické muzeum s pomocí evropských prostředků z IROP 2014+ již úspěšně dokončilo pět projektů v celkovém objemu za více jak 254 mil. Kč.

V případě projektu restaurování této Tatry 77a šlo o podporu ve výši 5,4 milionů korun, což odpovídá 85 % celkových způsobilých nákladů projektu. Na zpřístupnění a zabezpečení sbírkových fondů, restaurování muzejních sbírkových předmětů a další aktivity muzeí už IROP poskytl přes 3,5 miliardy korun. Od roku 2014 tak v této oblasti v Česku podpořil 81 projektů. V aktuálním období IROP 2021+ jsou v programu na oblast muzeí vyhrazeny 2,2 miliardy korun,“ řekl Karel Manoch, ředitel odboru centrální administrace Centra pro regionální rozvoj České republiky, které projekty IROP administruje.

Automobil Tatra 77a výr. č. 35690 s karoserií č. 7735 a motorem výr. č. 201712 si pořídil v roce 1937 českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě. V padesátých a šedesátých letech dvacátého století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se v celkově špatném stavu stal součástí sbírek Národního technického muzea. Na své znovuvzkříšení čekal vůz v muzejním depozitáři téměř padesát let. Cílem restaurování, umožněného díky podpoře z prostředků EU, bylo uvést vůz do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu při maximálním zachování jeho autenticity. Z důvodu vysoké dokumentační hodnoty nebyl automobil zprovozněn, na mechanických částech nebyly prováděny žádné opravy ani výměny dílů bez ohledu na míru jejich provozního opotřebení.

Po prezentaci v areálu NTM v Praze na Letné bude vůz převezen do pobočky NTM – Centra stavitelského dědictví v Plasích. Zde bude od 28. března 2024 vystaven v nové expozici „Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět“, která našla své místo v historické garáži z roku 1912 v hospodářské části kláštera. Expozice představí čerstvě restaurovaný automobil Tatra 77a ze sbírky muzea i vývoj a historii vozů Tatra 77 a 77a v souvislostech. Podstatnou rozšiřující složkou expozice budou také multimediální prezentace a aktivizační prvky, např. aplikace TourStories. Expozice tak bude prezentovat téma komplexně a otevřeně všem, včetně návštěvníků s různými typy znevýhodnění.

 
Publikováno: 28. 3. 2024 | Počet přečtení: 736