AI vylepšuje i chuť piva nebo čokolády
Belgičtí vědci se rozhodli využít sílu umělé inteligence (AI) k tomu, aby zlepšili chuť tamních piv. Zásadní ale podle nich i nadále zůstane zručnost sládka, píše britský list The Guardian. AI využili i sládci v Česku, a podílela se třeba i na výrobě čokolády.
Umělá inteligence by podle šéfa výzkumného týmu Kevina Verstrepena z univerzity KU Leuven mohla pomoci rozklíčovat složité vztahy, které jsou součástí lidského vnímání vůní.
„Pivo, stejně jako většina potravin, obsahuje stovky různých aromatických molekul, které zachytí náš jazyk i nos, pak je náš mozek spojí do jednoho obrazu. Tyto sloučeniny se však navzájem ovlivňují, takže to, jak vnímáme jednu z nich, závisí také na koncentraci ostatních,“ uvedl Kevin Verstrepena.
Vědci analyzovali chemické složení 250 belgických piv 22 různých stylů, včetně ležáků, ovocných piv, světlých piv, západoflanderských piv a nealkoholických piv.
„Umělá inteligence dokáže v potravinářském průmyslu optimalizovat výrobní procesy i výsledné produkty, včetně pivovarnictví. Již minulý rok sládci Prazdroje vytvořili pivo pro Volbu sládků s pomocí ChatGPT. Výsledek spojoval to nejlepší z tradičního českého ležáku a moderního pivního stylu New England IPA (NEIPA),“ řekl ředitel České asociace AI Lukáš Benzl.
Strojové učení předpoví chuť
Na základě různých souborů dat tým sestavil modely založené na strojovém učení, aby předpověděl, jak bude pivo chutnat a jak si ho budou lidé vážit. Výsledky pak použili k vylepšení stávajícího komerčního piva. Výsledky ukázaly, že přídavky zlepšily hodnocení alkoholických i nealkoholických piv ve všech ukazatelích, včetně sladkosti, těla i celkové chuti.
V jiných gastro oborech můžeme najít také celou řadu zajímavých experimentů. Rodinná řemeslná čokoládovna Herufek z Čejče například na Vánoce připravila s pomocí AI speciální čokoládu. Na novém menu pražské restaurace Triton se také podílela AI. Degustační menu navržené umělou inteligencí СhatGPT vyzkoušela také rodinná restaurace SOVA na Vinohradech.
„Nepředpokládám, že by se využívání AI promítlo do ceny jídel či nápojů. Umělá inteligence se ale může brzy stát významným pomocníkem sládků i šéfkuchařů,“ uvedl Lukáš Benzl.