Výstava NTM představuje vozy, v nichž jezdili naši prezidenti
Až do konce prázdnin (do 31. srpna 2024) budou mít návštěvníci areálu zámku v Lánech unikátní možnost navštívit – a to zdarma – denně (mimo pondělí) od 9:30 do 17 hodin i tematickou výstavu „S prezidentem do Lán aneb prezidentské automobily ze sbírek Národního technického muzea“.
„Automobily českých a československých prezidentů měly svou obvyklou garáž na Pražském hradě. Většina z nich se svým prezidentem příležitostně zajížděla i do Lán. Výstava v areálu lánského zámku v textu i fotografiích podává přehled o všech prezidentských vozech, a to v kontextu dobových událostí. Z muzejní sbírky zde bude k vidění např. významný vůz prezidenta T. G. Masaryka Tatra 80, který je jinak setrvalou ozdobou expozice muzea na Letné a bude proto v Lánech vystaven pouze první týden v červenci. Do konce srpna zde bude ale představen Renault 21 TSE, jímž jezdil první tři měsíce roku 1990 po svém zvolení prezident Václav Havel i Mercedes-Benz S 600, který se v roce 1993 stal vlajkovou lodí garáží Pražského hradu a Václava Havla v následujících osmi letech doprovázel při výkonu jeho státnické funkce i v soukromém životě, a vůz Škoda Superb V6 2.8 Václava Klause. Tyto automobily doplní Aero 50 HP, které krátce využíval Edvard Beneš v exilu ve Velké Británii,“ uvedl kurátor automobilové sbírky NTM Petr Kožíšek.
„Národní technické muzeum již řadu desetiletí cíleně buduje sbírku automobilů, které jsou svou provozní historií úzce spjaty s nejvýznamnějšími událostmi dějin naší země. Její součástí je i soubor automobilů užívaných našimi prezidenty a mám radost, že ve spolupráci se Správou Pražského hradu můžeme v Lánech, v místě, které je jako reprezentační sídlo s našimi prezidenty přímo spojeno, představit několik prezidentských vozů z této sbírky,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.
Jejich příběh zahajuje na lánské výstavě Tatra 80 z roku 1935 vyrobená pro prvního prezidenta československé republiky, která mu sloužila jako soukromý vůz ke konci jeho života. Původně se s ní počítalo pro zamýšlené Masarykovo muzeum, ale vzhledem k dějinným zvratům se stal až po dvou desetiletích součástí sbírek NTM v Praze. S vozem je spojen i příběh převozu korunovačních klenotů v roce 1938 do bezpečí na Slovensko před zabráním zbytku Československa po mnichovské dohodě nacisty.
K vidění je na výstavě i Aero 50 HP z roku 1938, který využíval k soukromým jízdám v prvním období svého exilu ve Velké Británii Edvard Beneš. Vůz byl dovezen z Československa do Británie před vypuknutím války.
Z novodobé historie republiky připomíná prezidentský vozový park Renault 21 TSE z roku 1989, který daroval Václavu Havlovi portugalský prezident Mário Soares, a 29. prosince toho roku odvezl Václava Havla na Pražský hrad, kde byl zvolen československým prezidentem, a sloužil mu další tři měsíce. Dalším z „prezidentských“ vozů v jeho službách byl Mercedes-Benz S 600 z roku 1993, který sloužil českému prezidentovi osm let a doprovázel ho při výkonu jeho státnické funkce i v soukromém životě. Pro druhého prezidenta ČR Václava Klause byl určen další z vystavovaných exponátů, vůz Škoda Superb V6 2.8 z roku 2003, který však prezident užíval jen příležitostně.