rossleor asseco murr

Expert radí: Firmy mohou díky umělé inteligenci ušetřit až 80 procent

Pokud se firmy naučí správně využívat umělou inteligenci, mohou ušetřit až 80 procent svých nákladů. AI může totiž nahradit širokou škálu opakujících se lidských aktivit, jako např. sběr a třídění dat, nebo analyzování a získávání informací, říká v komentáři datový ředitel Creative Dock Adam Hanka.

 
Umělá inteligence (AI) dnes ve firmách reálně pomáhá se zpracováním a interpretací dat, s efektivním vyhledáváním informací ve velkém množství dokumentů, které mají firmy ve svých cloudových úložištích, ale také při vytváření obsahu, od sociálních sítí až po firemní prezentace.

AI dokáže propojovat interní firemní informace s obsahem dostupným na internetu, např. na základě seznamu důvěryhodných zdrojů. Umělou inteligenci ke zjednodušení své práce mohou využívat i programátoři, ať už ke snazší tvorbě kódu, jeho kontrole nebo třeba při vyhledávání chyb v kódu. Zanedlouho bude umělá inteligence například vyplňovat daňová přiznání. Úspory na lidské práci a času mohou být i dvě třetiny nákladů firmy.



„Stejně jako předchozí vlna digitalizace přinesla úspory díky propojení systémů a automatizaci agend, generativní umělá inteligence posouvá tento proces o další krok dál,“ říká Adam Hanka.

Svět investuje, Evropa vyčkává

Do AI silně investuje arabský svět, Čína i západní pobřeží USA. Evropa zatím zaujímá vyčkávací postoj. Zatímco společnosti zabývající se AI, zejména v Silicon Valley, zažívají silný růst hodnoty, evropské společnosti, které mají od AI velká očekávání, ji nedokážou dobře využít pro svůj růst.

Generativní AI efektivně funguje tam, kde není rozhodující přesnost, ale kde stačí dobré výsledky. Úspěšně se využívá pro zkoumání a generování projektových dokumentů i plánů, které jsou následně revidovány lidmi. Stále však existují nedostatky v oblastech, které vyžadují přesnost, zejména třeba v regulované oblasti bankovnictví a pojišťovnictví.

Pozor na „halucinace“

Jedním z úskalí velkých jazykových modelů jsou takzvané „halucinace”. To znamená, že jazykový model nemusí vždy dávat stoprocentně pravdivé odpovědi, ale na uživatele to působí tak, že si vymýšlí.

Zatímco v některých, hlavně kreativních případech, je tato vlastnost modelu vítaná, pro rigorózní a regulovaná odvětví může být nežádoucí. Systémy AI je pak třeba koncipovat tak, aby byla možnost modelu halucinovat co nejvíce potlačena.

Naše AI projekty uspěly díky kombinaci diskrétních vyhledávacích indexů a velkých jazykových modelů, které jsou mnohem přesnější než klasické vyhledávací algoritmy.

Umožňují extrakci a propojení velkého množství dat z různých dokumentů, kterých mají běžně firmy ve svých úložištích velké množství a umožňují tak efektivní správu firemních informací.

Mnoho firem i státní správa není na nasazení umělé inteligence připraveno, například proto, že neprošly důslednou digitalizací. V takovém případě nejsou jejich interní databáze a cloudová úložiště dostatečně připravena na integraci s moderní umělou inteligencí. Navíc trénování jazykových modelů je nejen nákladné, ale vyžaduje také kvalitní data.
 
Publikováno: 2. 10. 2024 | Počet přečtení: 338