Dvakrát vinutá kluzná pouzdra igutex jsou lepší
Nepřetržitá manipulace s kontejnery v extrémních podmínkách je každodenní rutina jeřábů STS, RMG a RTG v přístavech a překladištích. Předčasné opotřebení a poruchy podvozků kolových a nápravových jednotek jsou pak velkou zátěží.
Jeřáby typu loď-břeh (STS), stejně jako portálové jeřáby na pneumatikovém podvozku (RTG) a portálové jeřáby na kolejích (RMG) pracují neustále v podmínkách, kde je špína, prach, horko a chlad. Některé součásti reagují na toto extrémní namáhání předčasným opotřebením, jako třeba ložiska podvozků, kola i nápravy, které po kolejích pohybují jeřábem o hmotnosti několika desítek tun.
„Každá porucha stojí peníze a čas a je zátěží, kterou si přístavy i skladiště v době vyšších manipulačních kapacit a rostoucího konkurenčního tlaku mohou dovolit méně než kdy jindy,“ říká Tomáš Vlk, produktový manažer pro kluzná pouzdra ve společnosti Hennlich, který ze zkušenosti ví, že to často způsobuje selhání systému.
Jako alternativu ke klasickým ocelovým ložiskům, která představují opakovaný problém kvůli korozi, rychlému opotřebení a nedostatečnému mazání, mohou provozovatelé jeřábů v překladištích a přístavech nově využít polymerová kluzná pouzdra řady igutex.
Tato pouzdra vyrobená z vysoce výkonného plastu jsou mimořádně robustní a odolná proti opotřebení i znečištění a nekorodují. Navíc nevyžadují žádné mazání. To přináší obrovskou výhodu z hlediska nákladů: každý rok se jen na mazání ve všech průmyslových odvětvích na celém světě vynaloží zhruba 440 miliard eur, včetně souvisejících nákladů na údržbu.
„Přesto stále dochází k poruchám v důsledku nedostatečného mazání v celkové hodnotě kolem 750 miliard eur. Použití technologie kluzných pouzder bez mazání proto snižuje náklady na údržbu, šetří lidské zdroje v době nedostatku kvalifikované pracovní síly a zvyšuje životnost jeřábů,“ vysvětluje Tomáš Vlk.
Povrchový tlak může dosahovat až 200 MPa
Většina samomazných kluzných pouzder igus se vyrábí metodou vstřikování plastů. Struktura materiálu však nenabízí dostatečnou zatížitelnost pro těžké aplikace, jako jsou ložiska podvozků jeřábů s povrchovými tlaky přesahujícími 80 MPa. Společnost igus proto používá k výrobě kompozitních kluzných pouzder igutex proces navíjení. Navíjecí stroj nejprve vyrobí vnitřní vrstvu z vláknité tkaniny s integrovanými pevnými mazivy. Mikroskopicky malé částice maziva se během provozu postupně uvolňují a umožňují suchý chod s nízkými koeficienty tření. Při druhém navíjení se pak vytvoří ochranný vnější plášť z pryskyřicí impregnované a obzvláště odolné tkaniny ze skleněných vláken. „Díky tomuto dvoustupňovému navíjení dosahují polymerová kluzná pouzdra řady igutex maximálního přípustného povrchového tlaku až 200 MPa, jsou dostatečně robustní s nízkým opotřebením,“ upřesňuje Tomáš Vlk.
![](../../obrazky/aktuality46/15.10.hennlich2.jpg)
Nová samomazná a korozivzdorná polymerová kluzná pouzdra pro jeřáby STS, RTG a RMG.
Polymerová kluzná pouzdra porazila ocelová i bronzová ložiska
Skutečnost, že vinutá polymerová kluzná pouzdra jsou skutečně odolnější proti opotřebení než ocelová ložiska, prokázala firma igus ve své zkušební laboratoři.
Kluzná pouzdra o průměru a délce 40 mm byla na zkušebním stojanu vystavena zatížení 80 MPa. Otočila se 50 000krát o 50 stupňů při rychlosti 30 otáček za minutu. Výsledek: ocelové ložisko (15MnCr5) trpělo tak masivním opotřebením hřídele, že konstruktéři museli po 10 000 cyklech test přerušit. Bronzové ložisko po stejné době selhalo v důsledku opotřebení samotného ložiska.
„Naproti tomu polymerové kluzné pouzdro igutex přežilo 50 000 cyklů jen s minimálními známkami opotřebení,“ říká Tomáš Vlk.
„Tyto výhody si uvědomuje stále více výrobců a provozovatelů jeřábů po celém světě. Například společnost Tan Cang Gantry Joint Stock Company (TCGT) z Vietnamu vybavuje nejnovější generaci RTG jeřábů samomaznými a bezúdržbovými kluznými pouzdry pro vysoké zatížení. Přechod z kovových ložisek na polymerové varianty je jednoduchý nejen u nových jeřábových systémů, ale i u těch stávajících. Společnost igus totiž dokáže ložiska, která mají obvykle průměr 100 mm a více, vyrobit ve stejných rozměrech. Na místě jsou k dispozici aplikační poradci, kteří s přestavbou pomohou.