asseco Aimtec murr

Povede transsibiřská železnice přes Slovensko do Rakouska?

Širokorozchodná transsibiřská železniční trať se v budoucnu možná prodlouží přes Ukrajinu a Slovensko až do Vídně. Dohodu o porozumění o tomto projektu podepsali Ředitelé železničních společností z Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakouska. 

 

Cílem je spojit střední Evropu s růstovými trhy na Dálném východě, včetně ruského Vladivostoku a čínské Šanghaje. Celkové náklady na projekt se zatím odhadují na 6 mld. eur (155,8 mld. Kč), informovala rakouská agentura APA. Nyní se vypracuje studie proveditelnosti, která by měla být hotova do konce roku 2013 a podnikatelský model. Konečné rozhodnutí o projektu by podle ředitele ruských státních železnic Vladimira Jakunina mělo padnout do poloviny roku 2014.
Ve Vídni se plánuje stavba nákladního terminálu na rozloze zhruba 200 ha, na Slovensku je podle šéfa železniční společnosti ŽSR Štefana Hlinky v plánu výstavba subterminálu. Slovensko také podle něj doufá, že bude mít prospěch z výstavby a provozu železniční trati.
Náklady vozí na Dálný východ v současnosti lodě 30 dní. Železnice by tuto dobu měla zkrátit až na polovinu. Podle prvních návrhů by cesta zboží z Vladivostoku transsibiřskou magistrálou do Moskvy a poté přes Kyjev a Bratislavu do Vídně měla trvat 15 dnů. Ovšem přeprava kontejneru po železnici je nyní asi třikrát dražší než přeprava po moři, jejíž cena z Asie do Evropy je nyní zhruba 700 eur (18 200 Kč).

 

 
Publikováno: 18. 9. 2013 | Počet přečtení: 1646