asseco Aimtec murr

Ironmanovi reální předchůdci

Letní hollywoodský trhák Iron Man 3, v němž se miliardář a průmyslník Tony Stark, díky vlastnoručně vyvinutému robotickému obleku stane superhrdinou, měl možná svou předlohu v reálném světě výzkumníků. 

 

Ještě dávno předtím, než studio Marvel Comics vdechlo v roce 1963 život Tonymu Starkovi a jeho společnosti Stark Industries, vyvinul v roce 1958 Američan Ralph Mosher pracující pro GE pro společný jaderný letecký program AEC-USAF prototyp tzv. „Handymana”. GE potřebovala vyvinout manipulátor, který by dokázal pomáhat při experimentech s atomovým leteckým motorem, aby byly schopné provádět i jemné úkoly - a konstruktér Mosher dostal za úkol něco takového vytvořit. „Uvědomil jsem si, že od jistého bodu už jakákoli zlepšení mechanické obratnosti přispívají k celkovému výkonu manipulátoru jen málo. Kladl jsem si otázku, jak to, že je člověk tak výkonný a robot tak neohrabaný. Záhy mi došlo, že operátor manipulátoru neměl k dispozici to, co normálně zakouší, totiž cit,” prohlásil Mosher. A systému proto hmatatelný pocit dodal. Díky tomu mohli operátoři pracovat s Handymanem tak citlivě, že byli schopni zacházet s křehkými vajíčky, zároveň však byli schopni zdvihat i těžké předměty. Aby demonstroval všestrannost vynálezu, na tiskové konferenci k představení Handymana zvedl Mosher kladívko a pohyboval s ním, nebo kolem ruky roztočil obruč. Později vyvinul na stejném principu mechanické ruce, které mohl uživatel „nosit” na těle. Sice ne tak elegantní jako ty, které používá superhrdina Tony Stark, nicméně i tak to byl obrovský úspěch. A možná Mosherova práce inspirovala v 60. letech autory komiksu Iron Man, jak Tony Stark prozradil v prvním díle: „To není nářadí. Mám to na sobě, je to oblek. Jsem to já!”
 

 
Publikováno: 24. 10. 2013 | Počet přečtení: 1445