asseco Aimtec murr

Airbus plní plán, Boeing trápí problémy

Zakázky evropského výrobce letadel Airbus překročily za prvních devět měsíců roku hranici 1000 strojů. Firma tak již splnila letošní plán prodat letos více než tisíc letadel, přičemž původním cílem bylo získat přes 800 objednávek, což se evropskému výrobci podařilo téměř už během prvního pololetí. 

 

Firma do září dostala zakázky na 1112 letadel, což i po odečtení zrušených objednávek znamená čistý počet zakázek na 1062 strojů. V loni Airbus zaostal za svým americkým konkurentem, když mu počet zakázek klesl o 43 % na 914 letadel, zatímco Boeing loni získal 1339 objednávek a za první pololetí letošního roku dostal více zakázek než Airbus, ale pak se karta obrátila. Boeing díky problémům se svým nejmodernějším strojem B787 Dreamliner ztratil nedávno rozsáhlou prestižní zakázku od japonských aerolinií ANA, jimž došla trpělivost s letouny často odstavenými mimo provoz kvůli vyšetřování různých potíží, a které nakonec místo zrušených Boeingů nakoupily Airbusy. K podobnému kroku přistoupila i řada dalších leteckých dopravců, včetně české Travel Service, která zrušila svou objednávku jednoho stroje.
Airbus letos také představil svůj nejnovější model A350, který má konkurovat Dreamlineru - 14. června stroj úspěšně absolvoval svůj první čtyřhodinový testovací let z jihofrancouzského Toulouse, kde se má vyrábět. Na stroji firma pracovala 7 let a jeho vývoj stál asi 15 mld. dolarů (289 mld. Kč). Dodávky nových strojů chce zahájit ve druhém pololetí tohoto roku, a 270 - 350 sedadlových verzí s doletem až 15 000 km pak do konce roku 2014. Díky lehkým kompozitním materiálům ve více než polovině celého letadla má být A350 podobně úsporný jako Dreamliner, považovaný za nejmodernější dopravní letadlo světa. Airbus se ale rozhodl v A350 využít klasické, už ověřené baterie místo moderní li-ion varianty poté, co B787 postihlo několik požárů baterií, jejichž příčinu se zatím nepodařilo uspokojivě vysvětlit, a které vedly k dlouhodobým odstávkám těchto letadel.
 

 
Publikováno: 17. 12. 2013 | Počet přečtení: 1303