asseco Aimtec murr

Atom ve službách polární dopravy

Na severním pólu stanulo kromě vědeckých expedic zatím jen málo lidí. Jedním z nich je Valentin Davydjanc, kapitán největšího jaderného ledoborce na světě “50 let vítězství”, který dopravil na severní pól jednu ze 14 oficiálních olympijských pochodní. Ta je po dobu ZOH 2014 v Soči vystavena v Národním technickém muzeu v Praze.

 

Rusko je jedinou zemí, která provozuje flotilu atomových ledoborců. Vyplatí se?
Flotila, kterou provozuje společnost Rosatomflot, je unikátní dlouholetými zkušenostmi z konstrukce a provozu lodí určených pro plavbu v arktických vodách. Nyní ji tvoří šest ledoborců, jedna kontejnerová loď a čtyři plavidla technických služeb.
Zatímco dieselové ledoborce potřebují na den plavby v ledovcové zóně až 120 t paliva, které si pochopitelně musí vést sebou, což limituje jejich operační dosah, atomový ledoborec typu "50 let vítězství" potřebuje na denní provoz 2 g obohaceného uranu, a na jedno doplnění paliva vydrží až 7 let. Neznečišťuje také moře jako dieselová plavidla a reaktor je využit i pro odsolování mořské vody, takže doba jeho služby na moři je omezena v podstatě jen zásobami potravin.

Jaké reaktory jsou používány pro jejich pohon?
Jako pohonné jednotky slouží nízkokapacitní jaderné redaktory typu VVER - jde o menší variantu reaktorů, které jsou používány ve většině jaderných elektráren založených na ruských technologiích, včetně těch českých.

"50 let vítězství" je i prvním ledoborcem, který nově zpřístupnil pro námořní dopravu tzv. Severní mořskou cestu. Jak vidíte perspektivy atomové flotily v této oblasti?
Tato zhruba 4000 km dlouhá trasa se stává ekonomicky zajímavou alternativou těm dosavadním. Má sice svá omezení - dosud byla využitelná jen 5 - 6 měsíců v roce, kdy není zamrzlá, ale to se mění, jak ukazuje právě doprava olympijské pochodně na pól - poprvé v dějinách mořeplavby byl dosažen během polární noci. Podle vyjádření kapitánů lodí, kteří ji propluli jako první, ušetřila jen na palivu zhruba 110 000 dolarů, a asi 10 dnů cesty, což je pro rejdařské firmy samozřejmě zajímavé. Loni už se tudy přepravilo 1 300 000 t nákladu. Vyžaduje to ale lodě uzpůsobené pro plavbu v arktických vodách, se zesílenou konstrukcí. Rusko už zahájilo stavbu ledoborců nové generace, které by měly umožnit celoroční využití Severní cesty a díky své unikátní konstrukci s dvojím ponorem i plavbu v ústí sibiřských řek.
 

 
Publikováno: 13. 3. 2014 | Počet přečtení: 1568