asseco Aimtec murr

Zájem o auta na plyn roste, jejich rodinu rozšíří i Škoda

Plyn jako palivo zažívá celosvětově velký rozmach. Poptávka po stlačeném zemním plynu (CNG) a zkapalněném zemním plynu (LNG) ve světě vzrostla mezi roky 2008 až 2013 o 220 % na 30,1 mld. m3. Na světě již jezdí 20 mil. CNG vozidel. 

 

V roce 2009 to bylo zhruba 10 mil. vozidel, jejich počet se od té doby prakticky zdvojnásobil, prohlásil výkonný ředitel Evropské asociace pro zemní plyn a biometan v dopravě (NGVA Europe) Lennart Pilskog.
EU podle něj počítá se 160 mil. eur (asi 4,4 mld. Kč), které budou investovány do infrastruktury CNG stanic v členských zemích unie. Návrh směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva přímo nařizuje státům EU zajistit veřejně přístupnou infrastrukturu pro dodávku CNG s přesnými vzdálenostmi mezi čerpacími stanicemi na celém území EU, a určitého počtu stanic umístěných v městských aglomeracích.
Evropská plynárenská asociace Eurogas uvádí, že spotřeba CNG v Evropě se může do roku 2035 zvýšit až 7násobně. Podle německé energetické agentury DENA vzrostla poptávka po CNG již loni v první polovině roku meziročně o 60 %. Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je podle člena představenstva firmy E.ON Jiřího Šimka hlavně výrazné snížení nákladů na provoz, vzhledem k tomu, že cena CNG je oproti benzinu či naftě zhruba poloviční.
Vozidel na CNG přibývá i v Česku. Dalším významným impulzem by mohlo být uvedení nového modelu automobilky Škoda Auto, která si pro CNG motorizaci vybrala populární vůz Octavia. Světová premiéra vozu Škoda Octavia G-TEC se odehrála na autosalonu v Ženevě. Ekologická forma pohonu bude k dispozici jak pro model Octavia, tak pro model Octavia Combi. Vůz je vybaven přeplňovaným zážehovým motorem 1,4 TSI o výkonu 81 kW, konstruovaným pro spalování zemního plynu a benzinu a splňuje emisní normu EU 6. Při provozu čistě na CNG ujede podle výrobce až 410 km na jedno natankování, při provozu na benzin činí dojezd 920 km.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet přečtení: 1252