asseco Aimtec murr

Z Maďarska bylo úspěšně odstraněno poškozené jaderné palivo

Vedení jaderné elektrárny Pakš, kde nyní probíhají přípravné práce na výstavbu dvou nových bloků s ruskými reaktory VVER, informovalo o úspěšném transportu paliva, poškozeného v důsledku havárie v roce 2003 do Ruska k dalšímu zpracování. 

 

Poškozené palivo bylo v neporušeném stavu dopraveno po železnici ve speciálních kontejnerech přes Ukrajinu do Ruska. Transport, schválený maďarskými, ruskými, ukrajinskými i evropskými úřady (EU), se uskutečnil v souladu s předpisy a regulemi IAEA a je označován za příklad koordinované spolupráce expertů a odpovědných úřadů Ruska, Maďarska, Ukrajiny a mezinárodních agentur.
Při havárii, k níž došlo 10. dubna 2003 na 2. bloku JE Pakš, došlo po chemickém vyčištění paliva od korozních produktů v čistící nádrži mimo reaktor k závažnému poškození 30 palivových článků. Většina palivových souborů byla značně deformována a několik palivových proutků mělo otevřené pokrytí. Kvůli přímému kontaktu jaderného paliva s chladicí vodou bylo nutné její vyčištění a dekontaminace. Maďarská strana požádala o spolupráci při odstraňování následků havárie ruskou společnost na výrobu jaderného paliva TVEL, s níž následně uzavřela kontrakt. Ruští specialisté pak v rekordně krátkém termínu následky havárie odstranili, takže v květnu následujícího roku 2004 mohl být provoz 2. bloku JE Pakš obnoven.
Přímo v TVELu byla vyvinuta zcela nová technologie likvidace poškozeného paliva a odstranění následků s využitím manipulačních robotů. Společnost dokázala velmi pružně reagovat na požadavky vyvolané havárií, k níž do té doby nikde jinde nedošlo. V lednu 2007 bylo poškozené palivo vyjmuto z čistící nádrže a po usušení uloženo do hermetického obalu. Palivo bylo od té doby až do jeho transportu do Ruska uloženo v bazénu pro skladování vyhořelého paliva vedle reaktoru.
Další etapa odstranění důsledků havárie spočívala ve výběru speciálního kontejneru pro transport, jehož úkolem bylo zabránit úniku radiace do okolního prostředí a zajistit chlazení pro prevenci řetězové reakce, a následně převézt palivové články bezpečně k dalšímu zpracování. To se nyní bez problémů podařilo. Maďarský státní dozor nad jadernou a radiační bezpečností povolil v roce 2012 prodloužení provozu prvního bloku na JE Pakš o 20 let a v současné době probíhá proces získávání povolení také na prodloužení provozu druhého bloku, rovněž o 20 let.
 

 
Publikováno: 25. 8. 2014 | Počet přečtení: 1352