asseco Aimtec murr

Nikaragua začíná stavět nové transoceánské spojení

Ve druhé polovině prosince 2014 začala Nikaragua stavět kanál, který má jako nové spojení Atlantického a Tichého oceánu konkurovat Panamskému průplavu.

 

Nový Gran Canal Interoseánico má být výrazně (ca trojnásobně) delší než Panamský (asi 82 km) a také hlubší. Čínská firma HKND, která má projekt průplavu na starosti, chce dílo dokončit v roce 2019 a otevřít o rok později. Stavba (jejíž trasa by měla vést od Punta Gorda na karibském pobřeží přes jezero Nikaragua, do Brito na pacifickém pobřeží) má být dlouhá 278 km a široká 230 až 530 m a umožnit plavbu i velkým lodím, které se do Panamského průplavu nevejdou. HKND počítá, že ročně kanál využije 5100 lodí, jejichž cesta přes panamskou šíji potrvá novým průplavem asi 30 h. Ambiciózní megaprojekt za zhruba 40 mld. dolarů (přes 800 mld. Kč – některé údaje ale počítají s hodnotou až o třetinu vyšší) vyvolává řadu kontroverzních otázek. Experti varují před vlivem na přírodu (ohrožení Nikaragujského jezera, významný zdroj pitné vody) i na život tamních obyvatel, kteří proti stavbě rovněž protestují, protože se obávají vyvlastňování pozemků a ztráty zemědělské půdy.
Zájem Číny, jejíž lodní doprava rychle roste a patří mezi nejčastější zákazníky Panamského průplavu, o zapojení do projektu je pochopitelný, ale jeho odpůrci se snaží poukázat na to, že HKND Group, vzniklá teprve v roce 2012, nemá s tak obřími projekty žádné zkušenosti.
 

 
Publikováno: 3. 3. 2015 | Počet přečtení: 1135