asseco Aimtec murr

PRE rozšiřuje své aktivity v elektromobilitě

Tradiční výstavou elektrických vozidel spustila Pražská energetika půjčovnu elektromobilů a plug-in hybridů různých značek. Od dubna si tak zájemci mohou pronajmout elektrokolo, elektrickou koloběžku, ale i třeba Teslu model S. 

 

V Centru služeb PRE na ploše téměř 1000 m2 odstartovala v dubnu v pořadí již 5. výstava e-mobility, která je největší samostatnou výstavou elektrodopravních prostředků v ČR. Výstava, která si v uplynulých ročnících vybudovala značné renomé, potrvá do 30. 6. 2015. Společnost PRE v letošním roce připravila v rámci své služby PREmobilita navíc několik zajímavých novinek - např. půjčovnu elektromobilů či jejich operativní leasing.

Od elektrické koloběžky po luxusní elektromobil
„Chceme návštěvníkům předvést co nejširší ukázku elektrokol různých typů a značek, aby získali přehled o tom, jaké technologie je možné na současném trhu pořídit. Čerpáme z několikaleté zkušenosti z provozu prodejny a půjčovny elektrokol PREkolo a na základě zkušeností z reálného provozu elektromobilů v rámci firemního autoparku. Snažíme se najít nejvhodnější variantu pro zákazníka a navrhnout zájemcům ideální řešení na míru. Nechceme zájemcům omezovat výběr, a proto se nespecializujeme jen na jednu značku, ale nabízíme všechny běžně dostupné elektromobily a plug-in hybridy na českém trhu. Jsme připraveni pronajmout i elektromobil Tesla Model S,“ uvedl Lukáš Kadula, specialista projektu PREmobilita v PRE. V současné nabídce firmy figuruje 24 typů vozů, a oproti klasickému operativnímu leasingu přidává několik výhod. Součástí pronájmu formou operativního leasingu, na němž PRE spolupracuje se společnostmi LeasePlan a Sixt, je i bezplatné dobíjení z veřejných nabíjecích stanic PRE či zvýhodněná instalace neveřejné dobíjecí stanice. Na dlouhé cesty do zahraničí půjčí PRE konvenční automobil. „Stali jsme se v podstatě prvním autosalonem elektromobilů,“ uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.
Ceny za měsíc pronájmu činí podle typu elektromobilu od 10 do 17 000 Kč, u plug-in hybridů se pronájmy pohybují v rozmezí od 15 do 55 000 Kč, přičemž měsíční splátka je kalkulována pro tříletý pronájem a roční nájezd 15 000 km. Měsíční provoz elektromobilu tak po započtení nákladů na pohonné hmoty, resp. elektřinu, vychází o něco více (ca o 10 %) než při pronájmu srovnatelného benzínového vozu, ale při operativním leasingu (obvykle na 3 - 4 roky, po jejichž uplynutí se vozidlo vrací), odpadá starost s náklady na pořízení nových baterií po skončení jejich životnosti.

Když se tankují volty
PRE rovněž buduje veřejnou i neveřejnou nabíjecí infrastrukturu ve firmách, ale i v domácnostech. Od doby, kdy v roce 2010 otevřela první veřejnou nabíjecí stanici v pražském obchodním centru Chodov, se jejich síť výrazně rozrostla. Dnes provozuje PRE celkem 31 nabíjecích stanic na 22 místech. Nejvíce jich je v obchodních centrech v Praze, kde je podle PRE počet dobíjecích stanic již teď dostatečný, protože zde jezdí zhruba stovka elektromobilů, a majitelé auta dobíjejí přes noc doma, dvě stanice zřídila PRE také v Ostravě a v Brně. Elektromobilní Infrastrukturu PRE navíc doplňují dobíjecí stanice dalších provozovatelů. Na stanicích PRE řidiči platí za čas strávený na dobíjecím místě, což činí 30 haléřů za minutu parkování u standardních (pomalých) dobíjecích stanic (kde činí zastávka v průměru 15 - 20 minut), a 2,40 Kč/min v případě rychlodobíječek.
Veřejné dobíjecí stanice chce PRE stavět do budoucna na komerčním základě, kdy na objednávku zájemce, např. městské části, zhodnotí možnosti sítě a vytížení stanice, postaví ji a pro zákazníka ji pak bude servisovat. O neveřejné dobíjecí stanice projevují podle Petra Holubce zájem zase developeři, kteří staví bytové domy s podzemními parkovacími místy a chtějí mít připravenou infrastrukturu pro elektromobily, až přijde jejich čas.
Uživatelům elektrických vozítek PRE navíc nyní nabízí i novou službu repase baterií do elektrokol a elektrických golfových vozíků, která vyjde podstatně levněji, než pořízení nové baterie.
 

 
Publikováno: 14. 4. 2015 | Počet přečtení: 1144