asseco Aimtec murr

Květen ve znamení páry

Máj, tradiční lásky čas je letos přinejmenším v Praze i obdobím retro výstav a akcí ve znamení parních strojů. Národní technické muzeum (NTM) připravilo na dny 9. - 10. května unikátní „Víkend pod parou“ a 1. května si při zahájení letošní plavební sezóny připomenula své 150. výročí i Pražská paroplavba, která tomuto tématu zasvětila řadu svých letošních aktivit.  

 

Pokud hledáte tip na zajímavý zážitek, a patříte k obdivovatelům retro techniky, rozhodně byste si neměli nechat ujít akci, kterou připravilo Národní technické muzeum v Praze.

Toť skvělý parní stroj, úžasné síly zdroj…
V sobotu 9. a v neděli 10. května budou po celý den v NTM na Letné kromě obvyklých expozic k vidění i úžasné stroje charakterizující nostalgickou dobu technické revoluce uplynulých století v podobě unikátních parou poháněných zařízení. Setkání parou hnaných strojů se uskutečňuje při příležitosti výstavy „Parní stroje v českých zemích“ a k vidění budou skutečné technické rarity – např. parní automobil Škoda-Sentinel, který bude v pravidelných intervalech vyrážet do ulic Prahy. Na pozemku NTM se bude pohybovat silniční parní válec (důvěrně známý milovníkům filmů s Voskovcem a Werichem) a parní lokomobila bude pohánět řemenem stroj na štípání dřeva. Návštěvníci budou mít jedinečnou možnost vidět tyto historické stroje v provozu a obdivovat jejich sílu i krásu - exponáty ve skutečné velikosti doplňují i desítky precizních funkčních modelů parních strojů a kotlů, které ve srovnatelném rozsahu dosud nikdy nebyly veřejně prezentovány.
Samotná výstava, která vznikla ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým, připomene ve dnech 8. 5. 2015 - 28. 2. 2016 dvousté výročí prvního využití parního stroje, jako zdroje hnací síly pro vozidlo u nás, kdy v roce 1815 předvedl pražské veřejnosti vynálezce a mechanik Josef Božek svůj parovůz. Mapuje vývoj parních motorů, které přinesly revoluční přelom v dopravě, průmyslu i zemědělství - od prvních tzv. „ohňových“ atmosférických strojů z počátků 18. století přes revoluční počin Jamese Watta, až po nejmodernější parní motory současnosti, parní turbíny. Téměř 150 unikátních exponátů dokumentuje důležité etapy konstrukčního vývoje parostrojní techniky a její vliv na lidskou společnost. K nejzajímavějším exponátům patří např. parní stroj z elektrárny, která osvětlovala Národní divadlo v Praze, mohutný kotel z říčního parníku nebo parní motor, který poháněl nákladní vozy Škoda-Sentinel..
Éru využívání parního pohonu na našem území jako zdroje hnací síly pro vozidlo u nás zahájil hrabě Buquoy - přivezl do Čech první parní stroj, jehož sestavení a uvedení do provozu se ujal vynálezce a mechanik Josef Božek (1782-1835). Ten v září roku 1815 předvedl pražské veřejnosti v Královské oboře první parou poháněný vůz v Čechách. Jeho úspěšnou konstrukcí se Božek řadí mezi nejdůležitější průkopníky parostrojní techniky v českých zemích i v Evropě. Na výstavě bude představena replika Božkova parovozu a o víkendu 19. a 20. září 2015 bude předvedena návštěvníkům ve venkovním areálu muzea v akci, přičemž odvážlivci z řad publika se na tomto parním kočáru budou dokonce moci svézt.

Plnou parou vpřed!
V pátek na 1. máje byla slavnostně zahájena i 150. sezóna Pražské paroplavební společnosti (PPS), takže na Vltavě byly k vidění „v akci“ oba historické kolesové parníky, Vltava a Vyšehrad, které pluly na tradiční celodenní plavbě na Slapy. Ty nasazuje PPS o sobotách a státních svátcích. Historické výročí svého vzniku, kdy byl v úterý 25. dubna 1865 na valné schůzi v Měšťanské besedě vypracován a schválen návrh stanov „Pražské společnosti pro paroplavbu na řece Vltavě“, si PPS připomenula právě 25. dubna rychlostní plavbou O modrou stuhu na trase mezi Prahou a Děčínem, navazující na historické plavby parníků provozovaných na trase mezi Prahou, Děčínem a Drážďanami. Loňský rychlostní rekord ustanovila loď Labe, která vzdálenost 149 km, jež od sebe děli pražský Čechův most a Tyršův most v Děčíně, zdolala v čase 12:59:33, přičemž více než čtyři hodiny činilo proplavení dvanácti plavebními komorami. Pasažéři měli v rámci komentované plavby možnost srovnávat současné výkony s historickým jízdním řádem parníků, které stejnou trasu zdolávaly před 163 lety.
 

 
Publikováno: 7. 5. 2015 | Počet přečtení: 1138