asseco Aimtec murr

Ocenění pro slovenský mýtný systém

Výjimečné vlastnosti slovenského projektu výběru mýta potvrdila Agentura pro evropský GNSS (Global Navigation Satellite System), která ocenila vyšší výkonnost a spolehlivost,  dosažené komplexním přístupem a také tím, jak výrazné pokroky v GNSS přispívají k cestě ke kvalitnějším dopravním službám a novým aplikacím pro bezpečnou dopravu a mobilitu.  

 

Tvůrcem a provozovatelem elektronického systému výběru mýta (Electronic Toll Collection – ETC) Slovenské republiky je na základě smlouvy s Národní dálniční společností společnost SkyToll. Od ledna roku 2010 provozuje SkyToll jeden z nejmodernějších systémů výběru mýta a celosvětově stojí v čele oblasti elektronických mýtných systémů.
Slovenský ETC byl hned po Německu druhým systémem v EU, který využívá satelitní navigační technologii (GNSS) a v EU je momentálně největší. Slovenský systém mýtného vychází z počtu najetých kilometrů a platí pro vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny.
K 1. lednu 2014 prošlo Slovensko dosud největší fází rozšiřování systému - počet kilometrů zahrnutých do systému se zvýšil z 2 447 na 17 762 km, čímž došlo k pokrytí většiny slovenských silnic. Do národního mýtného systému spadají nyní všechny dálnice a silnice první, druhé i třetí třídy. Cíle tohoto ambiciózního projektu se podařilo dosáhnout již během tří měsíců, zejména díky skutečnosti, že GNSS lze rozšířit pouhou aktualizací softwaru v administrativním centru, což je jeho velkou výhodou. Společnost SkyToll využívá palubní jednotky nové generace s nejmodernější technologií kompatibilní se systémy EGNOS a v budoucnu i GALILEO, které umožňují plné využití rozsáhlého evropského systému GNSS. „Hlavní výhodou GNSS při výběru mýtného je flexibilita. Tato technologie umožňuje rychlé a snadné rozšíření a Slováci ukázali, jak při zavádění mýtných systémů do budoucna v praxi co nejlépe postupovat,“ uvedl Gian Gherardo Calini, ředitel pro rozvoj trhu, GSA.
Zmiňovanou flexibilitu satelitního řešení při výběru mýta prokázala společnost SkyToll i v rámci pilotního projektu v ČR, kdy na podzim roku 2010 dokázala během pouhých 16 dní připravit a úspěšně otestovat projekt na zpoplatnění celkem 252,2 km vybraných silnic I., II. a III. třídy. Satelitní technologie umožnila požadovanou infrastrukturu zpoplatnit za rekordně krátkou dobu s nízkými investičními a provozními náklady. Pilotní test pokryl 196,7 km dálnic, 22,3 km silnic I. třídy, 22,5 km silnic II. třídy a 10,7 km silnic III. třídy. Jednotlivé typy silnic byly ohraničené křižovatkami a příslušné úseky byly zaneseny do digitální mapy, takzvaného GEO modelu, podle mýtného algoritmu. Průměrná délka úseku na silnících nižších tříd byla 0,98 km, což splňuje požadavek dopravců na spravedlivý výběr mýta.

 

 
Publikováno: 27. 5. 2015 | Počet přečtení: 1211