asseco Aimtec murr

Rozvoj výrobce lokomotiv CZ LOKO táhne vývoj

Akciová společnost CZ LOKO získala pro následující tři roky přes 10 milionů korun na výzkum a vývoj třínápravového podvozku dieselelektrické lokomotivy pro široký rozchod 1520 mm. Podporu ji poskytne Technologická agentura ČR z programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje. Na konci uceleného vývoje pak bude 6nápravová lokomotiva s dieselelektrickým pohonem pro východoevropské trhy. 

 

„Máme svou flotilu lokomotiv a tento projekt velké lokomotivy nám do ní zapadá,“ říká Bedřich Bulička, ředitel pro strategii a rozvojové projekty CZ LOKO. Právě díky vývoji a inovacím se z firmy během posledních 10 let stal respektovaný dodavatel dieselelektrických lokomotiv. „Novinky a inovace produkce nám postupně umožnily zvýšit výrobu a export zvláště do zemí se širokým rozchodem kolejí. Což není jen Rusko, ale i Finsko, Bělorusko nebo pobaltské země Evropské unie,“ poznamenává ředitel, a oceňuje veřejnou podporu, kterou vývoji poskytuje stát prostřednictvím své Technologické agentury. Nové třínápravové podvozky nelze totiž nikde koupit, neboť jejich samostatný dodavatel neexistuje. Chce-li tedy firma přijít s novým vozidlem, musí do jeho výzkumu a vývoje investovat desítky milionů korun.
Veřejná podpora je přidělena na roky 2015 až 2017, v nichž se projekt i za účasti expertů Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, řeší. Letošek je věnován výpočtům, projektům a konstrukci. Další pak přípravě a stavbě prototypu a simulací, a nakonec odzkoušení. 
Podobně CZ LOKO postupovalo v letech 2007 až 2009 při výzkumu a vývoji modulového dvounápravového podvozku o rozchodu 1435 mm. Ty se dnes využívají v lokomotivách řady 744.
Od roku 2005, kdy firma od ministerstva průmyslu získala první veřejnou podporu na výzkum a vývoj modulové dieselelektrické lokomotivy typu ČME3 řady 774.7, už realizovala desítku projektů. Díky nim v dieselelektrické trakci vznikl například nový systém řízení, lokomotivní dvounápravové podvozky nebo celé dvou a čtyř nápravové lokomotivy. Nyní se s pomocí Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu řeší souběžně i zlepšení kabiny a systému pomocných pohonů v extrémních klimatických podmínkách. Zde mají být výsledky do konečných produktů přeneseny během čtyř až šesti let. Přispějí tak k posílení konkurenceschopnosti České republiky v dopravním strojírenství.
Akciová společnost CZ LOKO patří mezi přední středoevropské výrobce motorových lokomotiv. Věnuje se i jejich modernizaci a opravám. Vedle toho se zaměřuje i na vývoj a výrobu speciálních drážních vozidel. Sídlo a hlavní závod má v České Třebové. Další provozovny v Jihlavě a Nymburku. Celkem v nich pracuje přes 700 zaměstnanců. Loňský obrat dosáhl 1,990 miliard korun a export se na něm podílel více než polovinou.
 

 
Publikováno: 27. 5. 2015 | Počet přečtení: 1177