asseco Aimtec murr

Přes kanál La Manche přelétla první “letadla na baterky”

Pilot Hugues Duval se svým miniaturním dvoumotorovým letadlem nazvaným „Cri-Cri" MC15-E (které je mimochodem i jedním z nejmenších elektrických letadel na světě) překonal ve čtvrtek 9. července další z milníků elektrického letectví a jako první ve stopách slavného letu Louise Blériota z roku 1909 přeletěl Lamanšský průliv. 

 

Z francouzského Calais odstartoval v rámci 51. ročníku aerosalonu v Le Bourget a po úspěšném překonání kanálu se ještě týž den vrátil do Francie - 68 km dlouhou trasu přes La Manche mezi Francií a Británií a zpět urazil za 40 minut (přeletovou vzdálenost 38 km přes kanál urazil při rychlosti 150 km.h-1 za zhruba 17 minut). O den se mu tak podařilo předstihnout elektroletadlo E-Fan společnosti Airbus, které přelet Lamanšského průlivu zopakovalo následující den, na rozdíl od Duvalova letu ovšem s větší mediální publicitou.
Na druhou stranu nutno přiznat, že první „elektrický letec“ přes La Manche vlastně trochu fixloval, neboť ke startu použil jako nosič jiné letadlo (jednomotorový starší letoun Broussard), které ho vyneslo do vzduchu (podobně jako startuje např. k suborbitálním kosmickým letům SpaceShip Ona a Two firmy Virgin Galactic, využívající nosič White Knight).
Prototyp elektroletadla E-Fan startoval při pátečním testovacím letu poctivě ze země. Stroj pilotoval Didier Esteyne, který se rovněž podílel na jeho vývoji. Letadlo odstartovalo po 10. hodině SELČ z letiště Lydd v britském hrabství Kent a ve 33 km vzdáleném Calais (tedy po absolvování opačné trasy než Blériotův let v roce 1909) přistálo po 45 minutách. Airbus model E-Fan s nulovými emisemi oxidu uhličitého představil na letošním aerosalónu u Paříže. Dvousedadlový elektřinou poháněný stroj čerpá energii z baterií, které lze dobít během hodiny a Airbus počítá s jeho komerční výrobou - na trhu by se mohl objevit v roce 2017. Pro elektroletounek, který má vyrábět divize Airbusu Voltair, už firma staví továrnu v jihofrancouzském Pau (počáteční výroba by měla být zhruba asi pět strojů ročně, ale do roku 2025 by se toto číslo mělo zvednout až na 80 letounů). Dvoumístné letadlo E-Fan 2.0 je určené hlavně pro letecké školy. Stroj umožňující cestovat rychlostí přes 200 km.h-1, a schopný vydržet ve vzduchu až hodinu na jedno nabití, by měl být také prvním elektroletadlem certifikovaným podle běžných mezinárodních standardů.
Další pokus o překonání Lamanškého kanálu elektrickým letounem plánovala ve stejné době také slovinská firma Pipistrel se svým strojem Alpha Electro, nicméně tento pokus zarazila, podle vyjádření jejího ředitele Iva Boscarola, společnost Siemens, která jako dodavatel motorů zakázala Pipstrelu jejich použití pro let nad vodou (což Siemens popírá) ještě před letem Airbusu. Siemens sice nedodává motory pro E-Fan, nicméně letoun nese rovněž jeho logo jako jednoho z partnerů projektu.

 

 
Publikováno: 14. 7. 2015 | Počet přečtení: 995