asseco Aimtec murr

Největší Tatry: speciály ve službách těžařů

Kopřivnická Tatra dokončila největší vůz, jaký kdy vyrobila. Osminápravové, 18 m dlouhé monstrum o celkové výsledné hmotnosti 90 t má 6 řiditelných náprav (technicky je podle výrobce možný pohon všech), a motor o celkovém výkonu 1200 hp. Ten je však pro pohyb vozidla dosahujícího max. rychlosti 60 km.h-1 omezen elektronikou na polovinu. Plný výkon může využít jen vrtné zařízení, montované jako nástavba, které zajišťuje specializovaná německá firma.  

 

V Evropě jsou pouze dva výrobci, kteří dodávají podobná speciální vozidla, pro něž využívají jednotky odvozené od mobilních raketových nosičů. Na rozdíl od jejich vozů je však speciál Tatra kompaktnější (podvozek měří na šířku jen 2,5 m), takže může jezdit i v běžném silničním provozu, což je nezanedbatelná konkurenční výhoda. 
Nový vůz svými parametry překonal dosavadní rekordní speciál Tatra roku 2013, postavený na bázi řady T 815-7 pro italského výrobce vrtné soupravy. Pro splnění legislativních požadavků na zatížení jednotlivých náprav byla zvolena 6nápravová konfigurace ve verzi 12x8 na přání zákazníka, jehož podmínkou byl rovněž průměr zatáčení celého vozidla omezený na 30 m.
Jak uvedl pro týdeník Ekonom ředitel kopřivnické automobilky Petr Karásek, výrobek zapadá do nové strategie Tatry, která nechce soupeřit s obrovskými světovými výrobci v masové produkci běžných vozů, ale hodlá se více zaměřit na speciality a obsazovat mezery na trhu, jimiž se nadnárodní kolosy nechtějí či nemohou zabývat. O vozidlo už projevilo zájem několik firem, které nyní čekají na výsledky a zkušenosti z praktického nasazení prvního exempláře. Tatra předpokládá možnost uplatnění až 50 takovýchto vozidel během příští dekády.
 

 
Publikováno: 3. 8. 2015 | Počet přečtení: 1111