asseco Aimtec murr

Dachser zásobuje stavbu největší solární elektrárny

Na výstavbě největší solární elektrárny na světě v Maroku se podílí i mezinárodní logistický provider Dachser. V Casablance koordinuje skladové zásoby a v nebezpečném terénu pohoří Atlas zabezpečuje přepravu chemických látek na proces akumulace sluneční energie. V první fázi přepraví až 24 000 tun chemikálií a překoná více než jeden milión kilometrů. 

 

Solární elektrárny představují jeden z nejprograsivnějších způsobů výroby elektrické energie.Moderní technologie dnes umožňují energii ze slunce nejen získat, ale také dočasně uskladnit, takže dodávka energie ze solárních elektráren nemusí být v nepříznivých slunečných podmínkách přerušena.Pro tento účel slouží směs solí - dusičnanu sodného a dusičnanu draselného, které jsou schopny teplo absorbované ze slunce akumulovat a později ho zase uvolnit. Právě na tomto principu bude fungovat nová solární elektrárna, která se staví v blízkosti města Ouarzazate v jižním Maroku jako součást projektu Noor. Na ploše více než 3000 ha vzniknou čtyři elektrárny, které budou schopné dodávat až 560 MW výkonu ročně, a to již za dva roky. Spuštění solárního komplexu Noor 1 do provozu je naplánované ještě na tento rok. Po dokončení bude komplex elektrárny vyrábět čistou energii pro více jak 1,2 milionů lidí a ušetří až 800 000 tun emisí CO2 ročně. 

Ambiciózní projekt se na počátku potýkal s celou řadou problémů a vypadalo to, že je odsouzen k zániku. Nakonec se projekt přece jen rozběhl a i dnes představuje pro společnosti zapojené do jeho realizace mnoho výzev. Svoje o tom vědí i ve společnosti Dachser, která navázala spolupráci s chemickou společností BASF - dodavatelem chemických látek potřebných k akumulaci tepelné energie - a v současnosti koordinuje dočasné skladování těchto látek v Maroku, stejně jako jejich dodání na stavbu.

"Hned na začátku byl velký problém najít na severoafrickém území vhodný prostor pro skladování nebezpečných látek, který by splňoval všechny technické parametry a vysoké bezpečnostní normy," vzpomíná Rüdiger Erb, Business Development Manager pro Chem-Logistics skupiny Dachser v Kemptenu v Německu, a dodává: "Po dlouhém úsilí se týmu odborníků na chemickou logistiku nakonec podařilo najít vhodné místo v Casablance." Od poloviny minulého roku BASF spustila fázi skladování objemných pytlů s dusičnanem sodným na rozloze 7000 m2 a od července letošního roku začal Dachser s přepravou těchto pytlů na stavbu v Ouarzazate po dobu přísně stanovené lhůty tří měsíců.

Další výzva na sebe nenechala dlouho čekat, jak komentuje situaci Rüdiger Erb a jeho kolegové: "Museli jsme najít spolehlivé firmy, které by uměly zajistit přepravu 15 kamiónů denně po dobu tří měsíců, na dva roky dopředu." M´hamed Chraibi, generální ředitel společnosti Dachser v jižím Maroku dohlížející na projekt dodává: "Pří výběru řidičů nákladních vozidel se musíme ubezpečit, že mají dostatečné zkušenosti. 450 km dlouhá cesta mezi Casablancou a Ouarzazate prochází pohořím Atlas, kudy nevede žádná standartní cesta. Jde o úzký přechod plný nebezpečných úseků vedoucí přes Tizi n´Tichka průsmyk. V nadmořské výšce 2250 m jde o jednu z nejvýše položených horských cest v Maroku."

Pro dokonšení první solární elektrárny je nutné přepravit po vysokohorském hřebeni pohoří Atlas přibližně 24 000 tun chemických látek a překonat celkovou vzdálenost 1 134 000 km. Ale tím to zdaleka nekončí. V průběhu následujících fází projektu výstavby solárních elektráren do roku 2020 bude potřeba přepravit ještě dalších 150 000 tun chemických látek po nebezpečné trase z pobřeží do vnitrozemí a následně přes písečnou poušť.

 

 

 
Publikováno: 14. 10. 2015 | Počet přečtení: 990