asseco Aimtec murr

Budou letiště místo dravců hlídat drony?

Česká a zahraniční letiště by mohly před ptactvem a zvěří v budoucnu hlídat drony s nahranými hlasy dravců. S tímto nápadem se prezentoval Ladislav Bartuška z Katedry dopravy a logistiky Vysoké školy technické ekonomické (VŠTE) v Českých Budějovicích na prestižní soutěži European Satellite Navigation Competition 2015.

 

Nápad biologické ochrany letišť mu zajistil vítězství v národním kole soutěže. V evropském kole European Satellite Navigation Competition, v němž zvítězili z 515 inovací ze 40 zemí španělští studenti s návrhem bezpilotního prostředku pro záchranu trosečníků na širém moři, se už mezi laureáty nedostal.
Projekt nazvaný Biologická ochrana letiště za pomocí dronů porotu zaujal nápadem, v němž se spojuje současná technologie s inovací dosavadní biologické ochrany letišť k odehnání ptáků a zvěře z jejich okolí. Tím se zabraňuje kolizi těchto živočichů s letadlem, kde při srážce hrozí poškození jeho trupu nebo nasátí ptactva do motoru. Vzniklé škody pak leteckým dopravcům způsobují ekonomické ztráty, o bezpečnosti letecké dopravy ani nemluvě.
Ladislav Bartuška, který na VŠTE působí jako akademický a výzkumný pracovník, je nyní v jednání s českobudějovickou firmou Drono.Works a s obchodními partnery z Izraele, aby společně vyvinuli funkční prototyp. Jeho koncepce s drony kombinuje některé dosavadní metody, jako je třeba akustické odhánění ptactva s využitím zařízení na palubě dronu a speciální software. Ten umožňuje částečně autonomní řízení dronů v reakci na pohyb ptactva v jeho okolí. Díky spolehlivé technologii GNSS mohou drony spolupracovat navzájem v rámci bezpečnostních letových zón u letiště, aniž by došlo ke střetu s letadlem samotným.
„Každé mezinárodní letiště musí mít biologickou ochranu k odehnání hejn ptáků z okolí. Zatím se převážně využívají pyrotechnické a akustické metody a živí dravci spolu s jinými pasivními metodami biologické ochrany. Dron, tedy bezpilotní prostředek, bude mít navíc na palubě kameru, která zároveň umožní monitorovat ostatní bezpečnostní parametry v okolí letiště. Lze tedy například zamezit narušení letového provozu jinými civilními drony, kdyby se někdo rozhodl s touto kvadrokoptérou létat v jeho okolí. A dlužno dodat, že těchto případů v Evropě přibývá a těžko se zatím postihují,“ vysvětluje autor nápadu.
Soutěž European Satellite Navigation Competition se letos konala už po dvanácté a zaměřuje se na využití dat z evropského navigačního systému GNSS Galileo v komerční sféře. Regionální kolo v Česku zaštiťovalo Ministerstvo dopravy ČR a Výzkumný zkušební a letecký ústav v Praze - Letňanech.
 

 
Publikováno: 20. 1. 2016 | Počet přečtení: 870