asseco Aimtec murr

Slévači Kovosvitu dobývají zahraniční trhy

Díky téměř 100milionové investici a včasné diverzifikaci výroby jsou nyní pro slévárnu Kovosvitu MAS hlavními exportními partnery Německo, Švýcarsko a Anglie. Mezi její významné zákazníky patří mj. i švýcarský podnikatel, který si nechal vyrobit odlitky, jež byly hlavní součástí stroje k vyzvednutí vraku lodi Costa Concordia.

 

Zásadní investicí pro rozvoj slévárny byl v roce 2013 nákup nové pece za téměř 50 mil. Kč, která umožnila zvýšit kapacitu o 6 t tekutého kovu za hodinu, čím se celková roční kapacita slévárny zvedla z 10 000 na 12 000 t. „Slévárna se nyní na celkových tržbách firmy podílí více než pětinou. V roce 2009 přišla do slévárenství těžká krize, která zavřela hodně sléváren nejen v Česku, ale i v Evropě. Všem spadly tržby až o polovinu. Nám se již v průběhu krize podařilo rozšířit výrobu na 5 hlavních odvětví, které mimo strojařiny tvoří výrobci převodovek, zemědělská technika, energetika a automatické linky. V roce 2011 jsme tak byli opět v zisku,“ říká obchodní ředitel slévárny Jan Kočvara. Důležitou exportní zemí pro české slévárenství je podle něj Švýcarsko, kde v současné době funguje jen několik sléváren, a kde má nyní firma 15 zákazníků v oblasti strojírenské výroby. Další Německo, kam vyváží 35 % své produkce, a Rusko, které, přestože je samo tradiční silnou slévárenskou velmocí, již od roku 2011 stabilně odebírá dodávky Kovosvitu pro tamního výrobce armatur. 
Pro další rozšíření výroby na slévárně Kovosvitu je již velkým problémem nedostatek technicky vzdělaných pracovníků. „V současné době nám chybí tři desítky lidí. Stará generace slévačů odchází a bohužel ji nemá kdo nahradit. Vzdělávací obor byl v 90. letech zrušen a nově příchozí zájemce musíme učit za provozu. Slévárenství je náročné řemeslo, které má složité technologické postupy a vyžaduje letitou praxi,“ konstatuje Jan Kočvara.
 

 
Publikováno: 2. 2. 2016 | Počet přečtení: 765