asseco Aimtec murr

Česká Družba přepravila téměř 300 mil. tun ropy

Koncem loňského roku oslavila kulaté výročí jedna z významných součástí naší hospodářské infrastruktury - ropovod Družba. Jeho výstavba začala jako mezinárodní projekt v prosinci 1960 v sibiřském městě Samara, v únoru 1962 přepravil první ropu do bratislavské rafinérie, a právě před 50 lety, v roce 1965 byl prodloužen až do českého Litvínova. 

 

Během půlstoletí své existence přivedl do českých rafinérií 293 mil. tun ropy a díky komplexní modernizaci může sloužit ještě desítky let. Tato nejdelší ropovodní síť na světě Družba o délce 5100 km propojuje 8 zemí: Rusko, Bělorusko, Ukrajinu, Polsko, Německo, Slovensko, Maďarsko a ČR. Družba je nejstarším fungujícím ropovodem na území ČR. Zdejší úsek měří 357 km (včetně odboček a zdvojení pak 504 km) od moravského Hodonína až k severočeskému Litvínovu. Do roku 1989 přepravoval do Československa až 18 mil. tun ropy ročně, dnes jím přitéká zhruba 4 mil. tun (celkový objem přepravy s ropovodem IKL činí v posledních letech kolem 7 mil. tun za rok).
V letech 1998-2003 proběhla rozsáhlá modernizace českého úseku ropovodu (investice cca 1,82 mld. Kč), do jehož údržby a modernizace státní akciová společnost MERO ČR, která jej od roku 1994 vlastní a provozuje, stále významně investuje. Družba má nové řídicí, komunikační i bezpečnostní systémy srovnatelné s mnohem mladšími ropovody (např. únik ropy dokáže automatický systém detekovat do 2 minut, řídicí systém dokáže sledovat a na místě určení oddělit ropu o různé hustotě proudící potrubím) a díky odborné péči může bezpečně přepravovat ropu ještě několik desetiletí. Trasa ropovodu je pravidelně monitorována, potrubí uložené pod korytem řek jednou ročně kontrolují potápěči. Potrubím jednou za tři měsíce projíždějí speciální čisticí zařízení, jiné přístroje, tzv. inteligentní ježci, provádějí inspekci vnitřku ropovodu.
 

 
Publikováno: 2. 2. 2016 | Počet přečtení: 831