rossleor asseco murr

50 let automobilu Škoda 1000 MB v NTM

Až do konce září bude návštěvníkům Národního technického muzea v expozici dějin dopravy přístupná malá výstava, připomínající půlstoletí let od zahájení výroby automobilu Škoda 1000 MB.  

 

Zatímco v první polovině šedesátých let minulého století mohla většina československých občanů o vlastnictví automobilu jen nereálně snít, koncem osmdesátých let již byl nový či ojetý automobil běžným vybavením většiny domácností.  Nejčastěji šlo o osobní vůz Škoda s motorem vzadu, kterých se v letech 1964 až 1990 vyrobilo více než tři a půl milionu.  Nebyly dokonalé, ale splnily velmi významnou historickou úlohu: motorizovaly svoji zemi, podobně, jako tomu učinil kdysi v Americe Ford se svým legendárním modelem T.
V Československu byl na začátku této cesty osobní automobil, kterému Češi říkali „embéčko“ a Slováci „embačka“.  Jeho oficiální typové označení bylo Škoda 1000 MB. Na výstavě jsou prezentovány čtyři automobily, z nichž tři jsou zapůjčeny z mladoboleslavského Škoda muzea.  Jedná se o vůz Škoda 1000 MB z roku 1966, vzácné dvoudveřové provedení Škoda 1100 MBX z roku 1969 a unikátní prototyp s karoserií kombi z roku 1963. Ty pak doplňuje závodní vůz Škoda formule 3 z roku 1965 ze sbírek NTM, jehož motor vycházel právě z motoru „embéčka“.
„Embéčko“, na počátku jehož historie byl typ Škoda 1000 MB, se stalo ikonou čs. automobilového průmyslu 2. poloviny minulého století a dnes je ceněným veteránem.
 

 
Publikováno: 6. 8. 2014 | Počet přečtení: 3644